Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de gebruikservaring.

  • functionele cookies

    Functionele cookies zijn noodzakelijk om de goede werking van deze website te garanderen. 

  • analytische cookies

    Cookies van Google Analytics en Hotjar worden door deze website gebruikt voor het anoniem analyseren van het gebruik van de website. 

  • tracking

    Deze website maakt optioneel gebruik van de zogenaamde Facebookpixel (tracking cookie) om advertenties te plaatsen die voor jou interessant kunnen zijn. Meer informatie over de privacy-aspecten hiervan is te vinden op Facebook

Ga naar content

Inclusieverklaring - verslag 2021


In 2021 is de inclusieverklaring gepubliceerd; het resultaat van een werkgroep met leden van diverse erfgoedinstellingen met diverse achtergronden. Het jaarlijkse verslag is op de website geheugenvannederland.nl te lezen.

Redactie

Taalniveau B1 is het uitgangspunt voor de teksten en de redactie laat zich structureel adviseren door een adviseur inclusiviteit en gastredacteuren. De redactie zet zich in om gevarieerde verhalen te vertellen met aandacht voor verschillende perspectieven. Enkele voorbeelden uit het thema Eten en Drinken van 2021 zijn: 

- Heri Heri: een recept uit de slavernij
- Dromen over eten in het Jappenkamp
- Koken tijdens de Hongerwinter
- Vrouwen en vegetarisme


Instellingen

In 2021 is een aanpak voorgelegd aan het netwerk, om campagne- en redactiezaken op te splitsen bij bijeenkomsten. Waarbij instellingen enerzijds kunnen meedenken over de ontwikkeling van de campagne en anderzijds inhoudelijk betrokken worden om verhalen voor te leggen, thema’s vorm te geven en met elkaar in gesprek te gaan over de verhalen.

Omdat ‘Het verspreiden van de verhalen in het netwerk door instellingen een algemene communicatie-activiteit is en geen onderdeel van de inclusieverklaring hoeft te zijn, is deze zin uit de verklaring geschrapt.’

Publiek en participatie

Ook in 2021 is de redactionele formule op basis van verschillende thema’s vormgegeven waarmee we een breed publiek willen aanspreken. De content heeft zichtbaar geleid tot interactie en het delen van persoonlijke ervaringen van het publiek op de digitale collecties content. 

In 2022 staat een gebruikersonderzoek als onderdeel van een merk- en effectiviteitsonderzoek op de planning. In dit onderzoek onder andere bij gebruikers getoetst welke mate van betrokkenheid zij (wensen te) ervaren. Daarna wordt gekeken of het realiseren van een publieksnetwerk wenselijk wordt geacht en past binnen de doelstellingen van het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE).

Toegankelijkheid en tech

De voorbereidingen voor de doorontwikkelingen van de campagnewebsite zijn in 2021 gestart. Daarbij is ook aandacht voor verbetering van digitale toegankelijkheid. 

We volgen initiatieven zoals Public Spaces én onderzoeken mogelijkheden om minder afhankelijk te worden van bedrijven als Facebook en Google. In 2022 herzien we de balans in de owned, earned en paid media, waarvoor we kijken naar nieuwe kanalen zoals nieuwsbrieven en/of podcasts.