De Bevrijdingsrok: herinneringen van stof

Kleurrijke patchwork rokken, gemaakt van stukjes stof met symbolische waarde. Na de bevrijding maakten vrouwen in heel Nederland een Nationale Feestrok of Bevrijdingsrok om de vrijheid te vieren. 

De eerste Bevrijdingsrok werd gemaakt door Amsterdamse verzetsheld Mies Boissevain-van Lennep. In een commissie die kort na de oorlog plannen maakte voor het vieren van de bevrijding, komt Mies met het idee van een nationale feestrok. Ze roept vrouwen in heel het land op om van losse lapjes stof een rok te maken. Zo’n rok, samengesteld uit allemaal verschillende lapjes die toch één rok vormen, symboliseert de eenheid van het land.

Persoonlijke herinneringen

Geïnspireerd door Mies maken duizenden vrouwen een Bevrijdingsrok. Hiervoor gebruiken ze soms stukken stof die afkomstig zijn van kleding van dierbare die de oorlog niet hadden overleefd. Mies moedigt de maaksters ook aan om persoonlijke ervaringen in de rok te verwerken. Zelf borduurt ze de datum van haar bevrijding uit kamp Ravensbrück op de rok, en de trouwdatum van haar enig overlevende kind. Zo waren de rokken niet alleen een symbool voor eenheid en vrijheid, maar ook een persoonlijke herinnering. 

Veel van deze Bevrijdingsrokken zijn bewaard gebleven in persoonlijke verzamelingen en in de collecties van verschillende musea.

Bevrijdingsrokken in coronatijd

Nu, 75 jaar later, worden er opnieuw Bevrijdingsrokken gemaakt. Op deze manier staan de makers van deze rokken stil bij de bevrijding, maar ook bij de inperking van vrijheid door het coronavirus. Een van de makers van zo’n Bevrijdingsrok anno 2020 is Juul Thijssen. Geheugen van Nederland zocht haar op en vroeg haar wat het maken van deze rok voor haar betekent.

Cookies

Deze website gebruikt cookies voor een optimale gebruikerservaring.

functioneel
[2]
  • functionele cookies

    Zonder deze cookies kan de website niet goed werken.

  • analytische cookies

    Cookies van Google Analytics en Hotjar gebruiken we om de website en bijbehorende statistieken (anoniem) te analyseren.

marketing
[1]
  • tracking

    Met deze cookies kunnen we online advertenties tonen van artikelen die jij interessant vindt.

accepteer alles
ok