Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de gebruikservaring.

  • functionele cookies

    Functionele cookies zijn noodzakelijk om de goede werking van deze website te garanderen. 

  • analytische cookies

    Cookies van Google Analytics en Hotjar worden door deze website gebruikt voor het anoniem analyseren van het gebruik van de website. 

  • tracking

    Deze website maakt optioneel gebruik van de zogenaamde Facebookpixel (tracking cookie) om advertenties te plaatsen die voor jou interessant kunnen zijn. Meer informatie over de privacy-aspecten hiervan is te vinden op Facebook

Ga naar content
Uitvindingen

Liga: een voedzaam voorverpakt koekje

De Liga-koek met het vrolijk lachende kind op de rode verpakking. Het is één van de bekendste Nederlandse reclame-uitingen. Toch is het succes van Liga niet alleen te danken aan de slimme promotie van het merk.

Koekjes van de lopende band

In 1923 ontwerpt directeur Theo Neutelings een baanbrekende vormwals. Hiermee werd het koekdeeg niet meer in bakvormen gegoten, maar op een lopende band gelegd. Met de wals werd vervolgens de kenmerkende vorm met het logo in het deeg gedrukt. Een hoge voedingswaarde werd gegarandeerd door toegevoegde vitaminen en mineralen. Daarnaast waren de koeken, heel hygiënisch, per stuk verpakt en goed betaalbaar. Dit was een primeur en erg slim in een tijd waarin de kindersterfte hoog was.