Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de gebruikservaring.

  • functionele cookies

    Functionele cookies zijn noodzakelijk om de goede werking van deze website te garanderen. 

  • analytische cookies

    Cookies van Google Analytics en Hotjar worden door deze website gebruikt voor het anoniem analyseren van het gebruik van de website. 

  • tracking

    Deze website maakt optioneel gebruik van de zogenaamde Facebookpixel (tracking cookie) om advertenties te plaatsen die voor jou interessant kunnen zijn. Meer informatie over de privacy-aspecten hiervan is te vinden op Facebook

Ga naar content

Dudok ontwerpt benzinestation

De uitvinding van de auto was een behoorlijke mijlpaal in de geschiedenis van het vervoer. Het kopen van de benodigde brandstof verliep in de eerste jaren echter niet zo makkelijk. De allereerste auto, Benz Patent Motorwagen uit 1886, werkte nog niet op benzine, zoals wij dat nu kennen. Brandstof kwam in de vorm van ligroïne, een schoonmaakmiddel dat alleen bij de apotheek in grote flessen verkrijgbaar was.

Sla afbeelding over
i

Eerste benzinestation
In de jaren daarna kregen al snel meer mensen een auto en was het kopen van brandstof bij een apotheek niet handig. Er moest brandstof komen die te produceren was en op meerdere plekken verkocht kon worden. Vanaf 1905 kwam benzine op de markt, dat in grote blikken werd verspreid. Het duurde nog tot 1920 voor het eerste benzinestation werd geopend, in Zeist. Door de bloeiende economie steeg het aantal verkochte auto’s snel, zo ook het aantal plekken met een pomp. Aanbieders moesten manieren bedenken om klanten te trekken. Met een modern ontwerp en inrichting werd het station aantrekkelijk gemaakt.

Sla afbeelding over
i

Dudok ontwerpt benzinestation
Willem Dudok was een geliefde architect in Amerika. In 1953 ontving hij de gouden medaille van het American Institute of Architects. Hij ontmoette de Amerikaanse directeur van Esso die hem vroeg een goedkoop en degelijk benzinestation te ontwerpen. 

Hij koos voor een ontwerp in een V-vorm op twee poten waaronder een doos met stalen ramen. Een combinatie van een luifel en een kiosk. Het eerste exemplaar verscheen in Heerlen en daarna op meer dan honderd plekken langs de Nederlandse rijkswegen. Het was een standaardmodel, maar alles werd op locatie gemaakt. Met soms kleine verschillen in de omvang van de luifel of die van de kiosk. In de binnenstad van Groningen staat een laatste exemplaar, dat herinnert aan de Amerikaanse invloed op het Nederlandse wegennetwerk.