Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de gebruikservaring.

  • functionele cookies

    Functionele cookies zijn noodzakelijk om de goede werking van deze website te garanderen. 

  • analytische cookies

    Cookies van Google Analytics en Hotjar worden door deze website gebruikt voor het anoniem analyseren van het gebruik van de website. 

  • tracking

    Deze website maakt optioneel gebruik van de zogenaamde Facebookpixel (tracking cookie) om advertenties te plaatsen die voor jou interessant kunnen zijn. Meer informatie over de privacy-aspecten hiervan is te vinden op Facebook

Ga naar content
Reizen

Koninklijke Wachtkamer Centraal Station Amsterdam

Het zijn de verborgen schatkamers van het treinstation. Op het Centraal Station Amsterdam bevindt zich achter gesloten deuren een ‘koninklijke wachtkamer’. Voor de koninklijke familie geen winderige perron tijdens het wachten op de trein, maar een prachtig ingerichte wachtkamer.

Elk paleis een eigen wachtruimte
Volgens het protocol van het Koninklijk Huis hoeven leden niet te wachten op vervoer. Er is echter een uitzondering, bij een treinreis is het vanwege de doorstroom van de andere treinen niet mogelijk om de koninklijke trein te laten wachten voor vertrek. Het station moet in gebruik blijven voor de normale dienstregeling. Stations in de buurt van een koninklijk paleis beschikken daarom over een dergelijke wachtruimte. Zo staat het Koninklijk Paleis Amsterdam op een ruime kilometer afstand van het Centraal Station Amsterdam.

Symbool voor welvaart
Het destijds grootste station van Nederland werd tussen 1881 en 1889 gebouwd naar ontwerp van architect Pierre Cuypers. Als nationaal gebouw in de hoofdstad stond het station eind negentiende eeuw symbool voor de economische bloei van Nederland. Door de groeiende welvaart besloot de overheid flink te investeren in een landelijk netwerk van spoorwegen.

Oud-Hollandse stijl
Cuypers kreeg van de Rijksoverheid de opdracht om een gebouw te ontwerpen in Oud-Hollandse stijl. Net als bij het Rijksmuseum koos Cuypers voor de Hollandse Renaissance uit de zestiende eeuw. Dit is terug te zien in de gebruikte materialen uit eigen land: bakstenen voor de muren, witte zandsteen voor lijsten en blauwe steen voor plinten en treden. Dit nationale uiterlijk is typisch voor de bouwstijl van Cuypers.

Sociale klassen gescheiden
Cuypers zag het Centraal Station als de poort waardoor de reiziger Amsterdam binnenkwam. Dit station diende zowel voor verkeer van personen als van goederen. Deze functies moesten van elkaar gescheiden blijven. Voor de reizigers waren wachtkamers belangrijk, omdat het reizen vroeger veel langer duurde dan tegenwoordig. Het was gebruikelijk dat verschillende sociale klassen apart van elkaar reisden, met eigen wachtruimtes en wagons in de eerste, tweede en derde klasse. De koninklijke wachtkamer kreeg bij het ontwerp van Cuypers een monumentale uitstraling met een rijkdom aan details.

Bezoek een koninklijke wachtkamer
De koninklijke familie maakt haast geen gebruik meer van de wachtkamer op het station. Het is daarom voor publiek mogelijk om een rondleiding te krijgen. Naast Centraal Station Amsterdam hebben ook Den Haag Hollands Spoor en Baarn monumentale wachtkamers die te bezichtigen zijn.